dr. Fogarasi Gyula
Tanulmányai és végzettségei:
1941dec.. áttelepülés Budapestre
1943-47 „Champagnat” háromnyelvű francia iskola Budapesten
1947-48 Bencés gimnázium Budapest
1951-55 „Kvassay Jenő” Építőipari Technikum
1955-60 Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem, kitüntetéses építőmérnöki diploma
1978-80 Budapesti Műszaki Egyetem, doktori oklevél
1986-87 Budapesti Közgazdasági Egyetem, Külkereskedelmi Tanfolyam
Egyesületi tagságai:
ÉTE Építéstudományi Egyesület, Budapest
PCI Prestressed Concrete Institute, Chicago
UNIDO United Nations Industrial Development Organization, Vienna, szakértő
FIP Federation International du la Précontrainte, London, alelnök
fib Federation Internationale du Béton, magyar tagozat örökös t.b. elnöke
(A FIP a feszített beton szerkezetek tervezői, kivitelezői és gyártói szövetsége volt,
a fib a FIP beton kutatókkal [CEB] összevont betonipari szövetsége.
FIP alelnöki munkám során legfőbb feladataim az időszak kongresszusaira és szimpóziumaira való nemzeti felkészülés irányítása, a szakmai bizottságok munkájának ellenőrzése és a budapesti szimpózium szervezése voltak.)
Munkahelyei és beosztásai:
1960-61 Közlekedési Építő Vállalat, építésvezető helyettes
1961-65 Ipari Épülettervező Vállalat, statikus tervező
1965-66 Élelmezésipari Tervező Intézet, statikus irányító tervező
1966-89 Beton- és Vasbetonipari Művek, szakosztály-, osztály- és irodavezető
1989 aug. USA munkavállalásának kezdete: 1989-91 University of Nebraska, Omaha, NE, visiting professor
1989-91 Wilson Concrete Company, Omaha, NE, project engineer
1991-2002 Parsons Transportation Group, irányító tervező és tanácsadó
2003- Ybl Miklós Műszaki Főiskola, Budapest, előadó professzor
SZAKMAI ÉLETMŰVÉNEK ISMERTETÉSE:
Jelentős szerkezettervezési munkák:
Az IPARTERV II. iroda Statikus osztályán Gnädig Miklós osztályvezető és Dr. Kollár Lajos szakosztályvezető irányítása alatt részt vett a kor nagy vegyi- és gépipari létesítményeinek kollektív rendszerszemléletű tervezésében, az előregyártás és a kivitelezés művezetésében. Az első, komplett segédüzemi előregyártásban megvalósuló legkorszerűbb ipartelepek a Tiszai Vegyi Kombinát, a Tiszamenti Vegyiművek, a Dunai Kőolajipari Vállalat és a Debreceni Orvosi Műszergyár voltak, melyekben az iroda valamennyi statikusa egy-egy épületet, szalaghidat, darupályát vagy más nagy létesítményt tervezett a közösen konstruált modul koordinált típus pillér, főtartó, födém-, tető- és falpanelekből és acélszerkezetekből.
E legkorszerűbb tervezési alapelvek szerint, az irodán kezdődött meg az első magyar ipari típus épületek tervezése. Fogarasi Gyula érdeklődése alapján Gnädig Miklós oldalán részt vett az egyszintes 9×9 m-es típuscsarnok és a háromszintes típus öltöző- iroda, üzemben előregyártott beton-, fém-, üveg elemeinek tervezésében, gyártás előkészítésében és minősítésében.
Az „ÉLTERV”-ben nyílt először módja, az „IPARTERV”-ben elsajátított és az előregyártáshoz kapcsolódó szerkezettervezési tapasztalatainak hasznosítására. A Budapesti Élelmiszeripari Gépgyár Mázsa téri, tízezer négyzetméteres előregyártott daruzott csarnok és irodaépület, a Szombathelyi ÉJSzSzV háromhajós, hajónként 18 m fesztávú, daruzott csarnokának komplett előregyártott szerkezetei, rekord idő alatt készültek el.
A Beton- és Vasbetonipari Műveknél először a Gyártmánytervezési szakosztályon készültek vezetése alatt előregyártott egy- és többszintes épületek, híd-, út, vasút-, víz- és közműépítési elemek gyártmány és rendszertervei. A Műszaki fejlesztési osztály-osztályvezető helyetteseként, a BVM 14 gyárában készülő termékek és gyártástechnológiák fejlesztésének koordinálását végezete.
A BVM Piackutatási osztály vezetőjeként, megszervezte a nagyvállalat irányában jelentkező innovációs igények felmérését és a termékek ismertető kiadványainak elkészítését, majd a gyártás-technológiák hatnyelvű ismertetőinek kiadását, filmjeinek forgatását, azaz a teljes hazai és nemzetközi marketing munkát. Ezzel a tevékenységével megalapozta a vállalati export több földrészre való kiterjesztését.
Vállalkozási irodavezetőként, a fenti munkák mellett, még szervezte a BVM termékekből épülő létesítmények szerelését és kivitelezését is.
USA-beli, 1989 augusztusi munkavállalását követően, munkahelyei az alábbiak:
A Wilson Concrete Company félállású tervezőjeként új feszített és építészeti termékeket tervezett, kifejlesztette azok hosszúpados és mozgósablonos gyártását és minősítő vizsgálatát. Másik félállásában tartók statikáját, vasbetonszerkezeteket és rendszerépítést tanított, kutatási és kísérleti munkákat szervezett a Nebraska Egyetem Omahai campusán.
A Steinman Boynton Gronquist & Birdsall, későbbi nevén Parsons Transportation Group tervező vállalatnál irányító tervező és tanácsadóként a következő főbb munkákat tervezte:
A második kábelsorral kétszintesre bővített, többszörös világrekorder Liszaboni Tagus függőhíd új tízemeletes horgonytömbjei, torony- és alap megerősitései.
A Burlington-Bristol, Riverside-Delanco, Tacony-Palmyra és a Burlington County Bridge Commission (BCBC), Burlington, N.J. több más hídjának rekonstrukciója.
Hídvizsgálati és osztálybasorolási munkák a BCBC összes hídján.
Beton-, acél- és hegesztési szerkezetek,saruk és gépészeti berendezések ellenőrzése.
A BCBC hidak (emelő-, billenő- és forgóhíd) nyílásainak ellenőrzése és megerősítése.
A Bangladeshi Jamuna River Bridge alépítményeinek tender szintű tervezése.
A 3300 láb hosszú Tacony-Palmyra Delaware híd szeizmikus vizsgálata a többezer rúd-elemből álló rácsos, billenő és ívhíd modelljének SAP90 programon való futtatásával.
A Mount Hope függőhíd, Rhode Island pillér rekonstrukciója és szeizmikus vizsgálata.
A Tacony-Palmyra Delaware híd alapozásának forgalom alatt történő 60 láb hosszú fúrt cölöpökkel való megerősítése és szeizmikus ellenőrzése.
A harmadik Tacoma Narrows függőhíd betonpillérének előtervi szeizmikus ellenőrzése. Az 1940-ben, elcsavarodással tönkrement első híd, Steinman mérnök által megerősített második változata (1950) mellé, forgalomnövekedés miatt kellett harmadik hidat építeni.
A Bostoni (MA) Charles River hárfahíd szakaszos előtolású felépítményi alternatívájá-nak tervezése, amely végül hagyományos monolit szerkezetként került megépítésre.
A San Francisco öbölbeli, új Quarkinez függőhíd betonpillérének, koncepció szintű szeizmikus ellenőrzése.
A Tagus híd Project Managere Conny Crawford, a BCBC hídtervezések Project Managere Adel Gawdat, a többi hidaké Tom Spoth volt.
Pályázatok:
Több pályázati díj elnyerése közül kiemelkedik, az Előregyártott vasbeton szerkezetes mezőgazdasági épületváz c. országos tervpályázat (egy tervezőjű) első díja, 1964-ben.
Szabadalmak:
A Beton- és Vasbetonipari Műveknél eltöltött negyedszázad alatt, hat szabadalmat nyert vasbeton elemek szerkezeti és gyártástechnológiai újdonságaira. Legismertebbek ezek közül, a „Középen összefogott, végein terpesztett betétvezetéssel való feszítés”, az „ARMOMAT betonacél térváz tekercselő-ponthegesztő berendezés” és a „Többcélú gyártókombájnos betonelem gyártási technológia” voltak.
NEMZETKÖZI TEVÉKENYSÉGE IDEGEN NYELVEKEN:
Nemzetközi konferenciákon előadások tartása:
FIP kongresszusok:
1970 FIP 6. kongresszusa, Prága
1986 FIP 10. kongresszusa, Új-Delhi
1990 FIP 11. kongresszusa, Hamburg
UNIDO továbbképző tanfolyamok:
1984 Budapest International Workshop for Industrialization
Structural systems and prefabrication technologies
1985 Benghazi Education Center, Benghazi, Lybia
European Precast Concrete Structures
1986 Budapest UNIDO Africa Workshop
Hungarian Construction systems and technologies
1988 San Jose Instituto Costarricense de Electricidad
Design and prefabrication of transmission poles
Egyéb nemzetközi előadások:
1979 Ann Arbor, MI
1979 Skopje, Makedónia,
1980 Baseli Eurotunnel,
1981 Algiri Építőipari kiállítás,
1982 Cairoi építőipari vásár,
1982 Budapesti előadás a Nigériai Yola egyetem hallgatóinak,
1984 Hannoveri előadás az Umwelt+Energie+Bauen szemináriumon,
1984 Beijingi Kereskedelmi Kamara,
1988 Ausztráliai előadás sorozat:
Adelaide, Melbourne, Sidney, Brisbane egyetemein és mérnöki egyesületeiben,
1989 Omaha, NE,
1991 Minneapolis, MN
Szakirodalmi tevékenysége:
Könyvek és egyetemi jegyzetek felsorolása:
Csőtáblázatok (társszerzőkkel), Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1971
BVM Kézikönyv, BVM, Budapest 1970-től 1988-ig évente átdolgozott kiadás
Fogarasi: Hegesztett betonacélvázak tervezése, BME továbbképző Intézet, 1974
Fogarasi-Adamik: Hegesztett betonacélvázak gyártása, BME továbbk. Intézet, 1976
Fogarasi-Adamik: Hegesztett betonacélvázak, Műszaki Könyvkiadó, Bp, 1976
Balázs-Fogarasi: Vasbetonelemek kapcsolatai, Műszaki Könyvkiadó, Bp, 1977
Fogarasi – Popovics – Kozma: BVM-ÉLVÁZ, BVM, Budapest, 1978
Balázs-Fogarasi: Sztüki Sztomanobetonnüje Elementi, Szófia, 1980
Fogarasi: Prestressed Concrete Technology, Akadémiai Kiadó, Bp. 1986
Fogarasi: Precast Multi-Storey Frame Systems, C.I. Australia, Melbourne 1988
Fogarasi: Welded Reinforcements, University of Technology, Sidney, 1988
Fogarasi: Behavior of Concrete Structures, Course CE 941, U. Nebraska
Fogarasi: Structural Systems, Course CE 943, U. of Nebraska
Angol-Magyar Műszaki Szótár, Építőipar, Akadémiai Kiadó, Budapest 1990
A szerző nagyszámban megjelent, magyar és idegen nyelvű cikkeinek felsorolása, meghaladja ezen ismertetés kereteit.
Tevékenysége a felsőoktatásban:
1967-88 Külső előadó a BME Vasbetonszerkezetek tanszékén
1984-88 Előadó a BME Továbbképző Intézetében
1987-89 Külső előadó a BME Angol nyelvű oktatási programjában
1989-91 Visiting Professor a U.of Nebraska, Omaha Civil Eng. Departmentben
1992-98 Külső előadó professzor különböző New Yorki egyetemeken
2003 – Külső előadó a Szent István Egyetem Ybl Miklós főiskolai karán
Tervező mérnöki státusa:
Professional Engineer of the State of New Jersey
License No. GE – 37996 1993 -present
Professional Engineer of the State of Nebraska
License No. E – 7234 1990 – 1999
(Az USA valamennyi államában, az adott államba tervezett szerkezetek terveinek aláírásához, az adott államban megszerzett Professional Engineer [P.Eng.] cím szükséges, melyek viselésére csak kétszintű szakmai vizsga sikeres letétele után nyerhető jogosultság.)
Forrás: Dr. Fogarasi Gyula írásban megküldött szakmai önéletrajzi anyagának
szerkesztésében közreműködött: Hajmási Péter 2011 május hó
Galéria:
ÁBRASZÖVEGEK
Dr. Fogarasi Gyula szakmai életrajzának ábráihoz
1. A Budapest X. Mázsa téri Élelmiszeripari gépgyár 10 000 m2-es előregyártott daruzott csarnoka
Tervező: Fogarasi Gyula, Élelmezésipari Tervező Intézet, Budapest 1966
2. A Rhode Islandi Newport függőhíd mélyépítési felújítása
Project manager: Adel Gawdat, Szerkezettervező: Dr. Fogarasi Gyula, Parsons, New York 1992
3. A Philadelphia melletti Tacony-Palmyra Delaware híd szeizmikus vizsgálata és rekonstrukciója
Project manager: Adel Gawdat, Irányító tervező: Dr. Fogarasi Gyula, Parsons, New York 1993
4. A Philadelphia melletti Burlington-Bristol Delaware emelőhíd rekonstrukciója
Project manager: Adel Gawdat, Irányító tervező: Dr. Fogarasi Gyula, Parsons, New York 1995
5. A Liszaboni Tejo függőhíd kétszintes áttervezésének horgonykamrái és alapozása, Portugália
Project manager: Connie Crawford, Tervező: Dr. Fogarasi Gyula, Parsons, New York 1997
6. A San Franciscoi öböl menti új Qarquinez függőhíd (2005)
Felső kép: A régi rácsos hidakat helyettesítő első függőhíd. Alsó kép: Az új függőhíd részlete.
Project manager: Tom Spoth, Előterv számítások: Dr. Fogarasi Gyula, Parsons, New York 2000
7. A Washington állambeli első (1940/1950) és második (2006) Tacoma függőhíd.
Project manager: Tom Spoth, Előterv számítások: Dr. Fogarasi Gyula, Parsons, New York 2001
8. A szabadalmaztatott középen összefogott, szélein terpesztett egyenes tengelyű feszítési eljárás.
9. A szabadalmaztatott BVM-ARMOMAT betonacélváz tekercselő ponthegesztő berendezés.
10. Dr. Fogarasi Gyula 2011
Galéria: